Oct 22, 2011

terPaksa ke, suka? check balik

Al-Quran 'memaksa' kita untuk bercakap. amacam, antum setuju tak? ^^. Tapi Ia tidak menjadikan kita terpaksa untuk bercakap, kerana Ia terlebih dahulu menimbulkan cinta dalam diri kita padanya. Pada setiap bait kata Allah yang ada dalamnya.

Lalu Ia menjadikan kita bercakap tanpa rasa terpaksa, tapi dengan penuh ke-eager-an untuk berkongsi kata-kata belaian, amaran, suruhan, larangan dan segala inci syariat yang ada.. ~sweet kan..

```````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Saya tak pandai barcakap. Anda faham ke? Maksud saya, bukanlah saya ni tak boleh langsung sebut even satu dua suku kata. Tapi saya yang dulu sangat tak pandai untuk menyampaikan kata-kata hikmah penuh isi dengan orang lain. heh, sekarang pun tak pernah penuh berisi pun.. weee ~ Pasti saya jadi beku, kaku, malu, tersipu-sipu dan membatu.. haha.. Sekarang pun masih tak jauh banyak bezanya, cuma adalah sedikit progression walau tak banyak. Walau confidence itu kadang ada kadang tidak. Kadang-kadang terhenti lama sampai ada yang ingat: eh, dah ke? hahaha. (^^) asif jiddan, consume masanya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kalau bukan kerana tarbiyah, saya mungkin tidak berubah..
kerana tarbiyah 'mengajar' saya untuk bercakap..  ia membuat saya faham kenapa saya perlu mengeluarkan kata-kata. Qudwah sendirian tidak cukup untuk memberi faham. Agama kita adalah agama hujah dan dialog. (huhu, pinjam tagline U. Asri) Dan kerana masih banyak kalimah Al-Haq yang belum tertegak dan tersampaikan kepada segenap manusia. berat pada mulanya.. tapi disebabkan ia mengubah dengan kasih sayang, ia jadi mudah.. betol tau. tarbiyah tak pernah jahat.. ala, ikhwah-akhawat mesti faham punya.. kan.

Kata-kata murobbi yang terngiang-ngiang sampai sekarang.. and ia dapat award best quote of the day tau by my sister.. hihi.
~syafakillah my dear~

:: kerana tarbiyah mengubah sesuatu yang tidak mampu itu menjadi mampu ::

Pentarbiyahan ini bermula dari bulatan kecil-kecil.. yang gembira dan penuh muzik cinta.
membawa perubahan yang perlahan-lahan tapi insyaAllah impaknya sangat besar!
percayalah! awak pun boleh.. ^^

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ukhti, saya came across this ayah.. and i want to share with you..

﴿يَـأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَـفِرِينَ ﴾ ﴿قُلْ يَـأَهْلَ الْكِتَـبِ لَسْتُمْ عَلَى شَىْءٍ حَتَّى تُقِيمُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْكُمْ مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُمْ مَّآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَـناً وَكُفْراً فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَـفِرِينَ - إِنَّ الَّذِينَ ءامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالصَّـبِئُونَ وَالنَّصَـرَى مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ وعَمِلَ صَـلِحاً فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴾


Ini, saya ambil terjemahan dalam 2 bahasa.. (5:67-69)

(67. O Messenger! Convey what has been sent down to you from your Lord. And if you do not, then you have not conveyed His Message. Allah will protect you from mankind. Verily, Allah guides not the people who disbelieve.)
(68. Say: "O People of the Scripture! You have nothing till you act according to the Tawrah, the Injil, and what has (now) been sent down to you from your Lord (the Qur'an).'' Verily, the revelation that has come to you from your Lord makes many of them increase in rebellion and disbelief. So do not grieve for the people who disbelieve.)
(69. Surely, those who believe, and those who are the Jews and the Sabians and the Christians, whosoever believed in Allah and the Last Day, and worked righteousness, on them shall be no fear, nor shall they grieve.)
      ~~~~~~~~~~~~~~~    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[67] Wahai Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu; dan jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna tiadalah engkau menyampaikan perutusanNya; dan Allah jualah akan memeliharamu dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang kafir.
[68]Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu ugama sehingga kamu tegakkan ajaran Kitab-kitab Taurat dan Injil (yang membawa kamu percaya kepada Nabi Muhammad) dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (iaitu Al-Quran)” Dan demi sesungguhnya, apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu itu, akan menambahkan kederhakaan dan kekufuran kepada kebanyakan mereka. Oleh itu janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang kafir itu.

[69]Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi, dan orang-orang Saabiein, dan orang-orang Nasrani – sesiapa sahaja di antara mereka yang beriman kepada Allah (dan segala RasulNya meliputi Nabi Muhammad s.a.w) dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

KEMUDIAN, buat kita.. pesan Rasulullah SAW..

بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً


Sampaikanlah DARIKU (yakni dari Råsulullåh shållallåhu ‘alayhi wa sallam) walau hanya satu ayat 1
    [HR Al-Bukhari 3/1275 no 3274]

 ~~~~~~~~~~~Allahu'alam~~~~~~~~~~~~~ 
Jom beramal.

2 comments:

asfa ansary said...

bila kita dah suke. tiada rasa terpaksa dah kan..?

lagi lagi, bila dah terlampau suka..kita rasa macam kalau boleh nak share ngan satu dunia je kan menda yang kita suka tu. hehee.

jzkk syifa' =)

syifa' said...

huhu..^^... so true.. %%%

kena jadi terlampau suka ni.. peminat tegar!

hehe..

Allah al Wahab.. bestow us the feeling.