Oct 26, 2010

Pasir Pantai yang Berombak

Perjalanan yang Baru.. 
                 dan desiran Air yang menYegarkan..

Rimas. Masih belum dapat merasakan kesegaran yang mereka bicarakan.. hinggakan bila datang masa ombak senyap dari mengganasi pantai. Dan suasana sunyi untuk beberapa saat.. cepat2 hati saya berebut menikmati sunyi itu. dan barulah indahnya terasa. ^^ pelik kan. bukankah nyanyian alam sepatutnya menenangkan hati. tapi kenapa ia tidak berlaku untuk hati saya ini, malam itu. atau, mungkinkah ini satu petanda buruk dari Allah, pemilik ketenangan..
astaghfirullah.. ampunkan hambaMu ini Allah.

Justeru, saya persoalkan iman saya. kerana tanpa saya sangka saya gagal bersatu dengan pantai.  tetapi tidak pula dengan hijaunya sawah padi, birunya langit tinggi, terangnya bulan purnama, dan warna-warninya bunga-bungaan yang sangat saya senangi saat berhadapan dengan mereka.

Justeru, saya paksa diri untuk membuang perasaan rimas tersebut jauh-jauh. saya yakin Allah bersama sebagai penolong saya.

Begitu juga ujian Allah. Dia datangkan ujian dalam bentuk yang berbeza-beza. walau kadang-kadang kita merasakan kita sudah kebal dengan ujian-ujian lain, tetapi bila tiba saat dimana Allah beri kita ujian yang jarang-jarang kita hadapi. maka, disaat itulah kelemahan kita terungkap. memaksa diri untuk bermujahadah dan membuang kebiasaan kita sebelumnya. walau pahit. bersangka baiklah terhadap Allah. mengharap perubahan dalam diri kita nantinya.

Pembersihan hati. Saya tidak mahu ketinggalan dalam merasai nikmat ketenangan yang Allah ciptakan pada kali itu. Lalu, saya mengorakkan langkah ditengah malam bersama mereka. berhadapankan ombak yang hati saya keras padanya semalam. dengan sapaan rancak bayu laut ke muka saya dan gemerlap cahaya bulan disebalik awan menerangi malam yang kelam. menemani saya berdiri dengan 1001 harapan. Alhamdulillah.

dan sekarang, saya rindukan deruan ombak pantai itu yang bisa memecah kelesuan malam-malam saya dengan maknanya tersendiri. sungguh, ia pengalaman saya dengan alam. dan sungguh, ia pengalaman yang indah buat saya. kerana ia berjaya mencabar saya buat merefleksi diri. Terima kasih Allah. I Love You.

:: la haula wala quwwata illa billah ::

No comments: