Oct 2, 2010

dunia kIta

al-Ard.. 

Sewaktu tilawah bersama seorang sahabat selepas solat tarawikh ramadhan yang lalu,
seringkali saya ditegur kerana tajwid ketika menyebut al-Ard itu salah..
salah kerana seperti ada qalqalah dibelakangnya..
kerana hujung lidah sering terlepas dari gigi geraham ditepi.. huhu

 jzkk buat anda.. insyaAllah saya lebih berhati2.. ^^

Dunia

Indah sungguh dunia ni kan.. 
tapi indahnya dunia pada mata kita sangat subjektif kepada apa yang menjadi persepsi kita tentang dunia ini.. mentafsirkan dunia kita menurut kaca mata yang kita pakai..
kalau ada yang suka memakai sun-glasses tue.. 
dunia ini akan nampak sama jea la.. hitam kelabu dimana2..^^
 
hanya tinggal pilih kaca mata yang kita mahu.. x payah susah2 beli di kedai ^_^

Kemana kau ingin dunia membawamu

Huish.. lamunan saya terhenti tadi, bila fikirkan kemana arah tujuan saya..
bak kata stephen covey n diolah oleh ust Hasrizal.. 
~ begin with the end in mind.. 
              ---> syurga
                     ---> neraka
                                  ........................................... 
Dunialah tempat saya mula2 dapat melihat.. melihat dengan mata yang Allah ciptakan..
dan di tanah ini juga Allah kurniakan saya dengan hati, yang membuatkan saya mula berfikir, merasai dan tersedar hakikat diciptanya kIta.
di bumi inilah saya mula dapat mendengar.. dengan telinga titipan..
al Ard... inilah tempatnya.. tempat saya mula menjumpai n memahami erti hidup kIta..

tapi saya akui masih banyak lagi yang saya belum mengerti dan capai sebagai hambaNya.. 
 
bumi khas untuk pekerja

Sangat banyak lagi keperluan yang Allah sediakan di pejabat (universe) ini..
supaya kita dapat menjalankan tugas kita sebagai pekerja yang baik dalam syarikat (islam) yang kita bernaung dibawahnya.
kita memang akan mendapat gaji diakhirnya..
cuma yang lebih penting,
adakah kita sentiasa jujur dan menjalankan tugas dengan dedikasi sepanjang waktu di pejabat ini?
kerana insan diciptakan di dunia untuk diuji tahap iman dalam dadanya sebagai bukti cinta pada Rabb yang telah diikrar long before they are born n as a certificate to show whether we deserve the Jannah or not.


~ tidak perlu untuk kita terlalu memikirkan samada kita menang atau kalah dalam peperangan terhadap jahiliah.. kerana yang penting adalah usaha kita kerana Allah, dan umat islam mendapat tarbiyah dari peristiwa tersebut.. n tidak perlu juga kita menangisi keberadaan orang2 yang menutup diri dari islam dan mereka yang tidak mahu memahami islam.. kerana yang lebih penting adalah untuk Allah uji sejauh mana tggungjawab orang2 islam itu sendiri terhadap keberadaan mereka~ 
  
:: see, semua focus point Allah adalah pada insan2 yg bergelar muslim :: 
:: kIta adalah istimewa jika kIta menyedari ^.^ ::

 ~ Ghayah means tujuan akhir kIta ~

No comments: