Dec 7, 2011

Bukan semua jin syaitan dan bukan semua manusia manusia. erk.

Assalamua'laikum.. ^^

Syaitan musuh utama manusia..
ayat yang selalu kita cakap.. tapi betol ke kita dah feel benda ni? dulu saya pernah tanya seorang akhawat@sister.. soalan tue agak merisaukan orang yang mendengarnya.. saya pun fikir juga.. betul ke saya nak tanya ni.. takpelah.. saya kuatkan tekad untuk bertanya..

saya: akak, macam mana kalau kita tak da perasaan yang syaitan tu musuh utama kita?? eeerkk. akak faham ke? 
saya menagih simpati, menanti jawapan sebab masa tua memang saya kurang merasai perasaan tu. 
saya tak ingat full jawapan sister tu.. tapi kurang lebih maksud yang saya dapat tangkap.. 

akak: hmm, bahaya tue.. tak boleh macam ni.. awak kena rasa yang syaitan tu musuh awak. 
 
ringkas, tapi cukup buat saya pada masa tue. Alhamdulillah ada urge selepas itu untuk install that feeling. benarlah, dengan hanya sekadar bertanya walau tidak dapat berjela-jela cadangan penyelesaian pun akan membuatkan kita bertambah yakin dan ingin berubah. malu membuka kekurangan diri itu cuma sebentar sahaja. ia akan hilang.


Antum selalu tak dengar ni.. Syaitan akan lari dalam toilet atau bathroom bile time azan.. antum tahu tak kenapa? Well, mereka akan cari something yang busuk such as toilet and lubang-lubang dalam rumah untuk mengelak diri dari mendengar azan. bau busuk tersebut dapat tutup telinga mereka dari dengar bunyi azan.. wuuuhu.

Masyarakat jin ni pun ada kampung-kampung dan kawasan perumahan tahu.. tapi kebanyakan penghuni kawasan ni adalah jin yang muslim dan sedikit jea yang non-muslim. Manakala, syaitan dan jin yang kafir dan jahat kebanyakannya tinggal di tempat-tempat kotor seperti tandas, lubang-lubang (spt di sink), bilik air dll yg kotor.

Au'zubillah himinassyaitonirrojim..
Aku berlindung kepadaMu daripada syaitan yang direjam.
jom sentiasa minta pertolongan kepada Allah. dengan menjadi hamba Allah yang mukhlisin. sentiasa berdoa. dan membaca doa. dan mengingat Allah dalam keadaan senyap dan tengah ramai.
bismillah.

Btw, ini ada video. video ni membuatkan saya exophtalmus.. haha.. dok lah.. just terbuka mata jea.. macam ni la yang berlaku bila kita tak baca doa.. takut pula bila lama-lama dalam toilet.. atau mungkin sebab ni la saya selalu mengelamun. syaitan kan yang paling bijak memanjang-manjangkan angan-angan.. heeee

  
jom, dengar juga sedikit ilmu tentang alam ghaib ini.. Allahua'lam tentang kebenarannya. saya tidak ambil ia 100%. sebab golongan jin muslim juga sama seperti golongan manusia muslim. ada banyak jenis dan ada banyak tingkat keimanan dan keyakinan mereka kepada ajaran islam. kalau yang baru masuk islam, maknaya banyak lagi la islam yang mereka harus belajar. makanya kemungkinan itu ada sahaja. sama seperti ada muslim yang menipu, tokok tambah dan sengaja menghangat2kan cerita mereka. semoga Allah bagi kita kekuatan untuk meninggalkan sifat-sifat munafiq ini.

here it is. tak perlu dengar habis pun. ada sangat banyak siri. huu.

Allahua'lam. sedikit sebanyak after dengar ni.. saya boleh cakap.. mintalah perlindungan dari Allah.
Syaitan musuh kita. dia yang menyebabkan ibu dan bapa kita keluar dari syurga.. trick-trick yang mereka gunakan sudah semakin licik.

No comments: