Nov 19, 2011

Kita terlalu dekat dengan jurang Al-Hawa

Seorang lelaki, seorang lagi dengan sifat keperempuanannya.
seorang dengan cara ini, seorang lagi sangat yakin cara itu
seorang tough, seorang lagi ujian hebatnya berbeza
seorang kasar, seorang lagi halus hatinya
seorang manja, seorang lagi dewasa
seorang slow, seorang lagi laju
seorang banyak bicara, seorang lagi pendam
seorang pembersih, seorang lagi ala-ala kadar
seorang terburu-buru, seorang lagi matang
seorang independent, seorang lagi tak boleh sendiri
seorang pandang singkat, seorang lagi pandangnya jauh
seorang senang naik angin, seorang lagi mudah sangat makan dalam

Dalam banyak keadaan, ia tidak menimbulkan masalah pun. Kerana seharusnya ia akan sentiasa berjaya menampung kekurangan satu dengan yang lain. Sebab kalau antum sedar, masalah hanya akan timbul apabila dalam hati itu robek imannya. Sehingga walau yang terkoyak itu hanya sedikit, tetap akan ianya menyebabkan ciri orang-orang yang beriman pada dirinya itu berkurang.  Terhakis iman sehingga tiada sifat ar-Rahman dan lemah lembut kepada mukmin. Itulah yang terzahir saat hati itu bocor dari isian iman.
Wahai orang-orang yang beriman! Barang siapa diantara kamu yang murtad  dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum, Dia mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya, dan bersikap lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman, tetapi bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela.      (5:54)

Mereka yang berlainan sifat ini ibarat magnet yang berlainan kutub.. akan tetap cool dan tarik menarik mengikat satu sama lain serta saling mentsabatkan.. semuanya hanya kerana mereka mengangkat tangan kepada Tuhan yang sama, berdiri menghadap Rabb yang sama dan bersujud meminta kepada Allah yang sama. Maka Allahlah yang akan menyatukan hati mereka. Sentiasa. Menimbulkan cinta setelah mereka mencintai Allah. Kemudian setelah itu mereka saling Melengkapkan untuk bersama mewujudkan alam penuh barakah dan rahmah pula. Kecualilah dalam pada masa yang sama, orang-orang yang punya tuhan yang sama ini masih menjadikan al-Hawa sebagai pertimbangannya dan lorong laluannya. Maka selama itu pula orang-orang ini sedang melalui lorong salah yang menyesatkan sehinggalah dia berusaha mengikuti al-Wahyu pula.

Namun alam yang barakah tidak juga bisa terlahir tanpa hubungan dan harakah yang barakah. Kemanakah hilangnya barakah? yaitu Hubungan yang terputus dari sumber Rabbani, Harakah yang tidak mengikut sunnatullah, yang berjamaie hanya dengan insan yang sebulu, yang tidak mengangkat syuro dan yang mengikut al-HawA.. harakah oleh insan-insan yang tidak mampu merendahkan diri dan menyamatarafkan yang terbaik dan yang terperosok dalam pandangan manusia dalam kelompoknya dan yang tidak mampu menolak menolak ego. Adakah kita juga mahu menjadi seperti kebanyakan orang yang hanya menunggu ketetapan Allah, ketetapan seperti yang telah berlaku kepada orang-orang terdahulu, kerana masa itu jika kita menunggunya sangat mampu bertahan untuk datang bertemu kita.

Jom kambuskan jurang al-Hawa dengan tanah.
Tidak dikatakan beriman seseorang diantara kalian sehingga dia mencintai kepada saudaranya sebagaimana apa yang dia cintai bagi dirinya sendiri

No comments: