Jan 8, 2011

MaRtyR

Jihad..
apa kefahaman kita tentang jihad?

saya masih ingat lagi satu rancangan televisyen melayu dahulu tentang seorang lelaki profesional yang dikisahkan sebagai terpengaruh dengan satu gerekan ekstrim. Gerakan tersebut dikaitkan dengan islam yang ingin memerangi jahiliah dengan cara pengeboman tempat-tempat target mereka demi untuk jihad mereka.. adakah itu makna jihad yang kita faham dalam islam??

Bayangkanlah.. cerita tersebut ditayangkan untuk segenap jiwa di Malaysia. Nama pun sebuah cerita, pasti ada nilai-nilai yang ingin disuap dalam pemikiran kita. Pada ketika itu saya masih bersekolah. Dan di masa itu, saya fikir pasti ramai dari insan yang pemahaman mereka tentang jihad tidak jelas termasuk saya termanggu-manggu antara percaya dan tidak samada islam itu benar kejam dan jihadnya sebegitu ekstrim. Sekarang, jika tidak kerana Allah lah yang mengizinkan saya untuk memahami sedikit demi sedikit indahnya islam, pasti saya juga salah satu antara mereka yang takut dan berpersepsi buruk terhadap Deen ini..

Kerana perang dalam islam suatu yang sangat indah dan penuh nilai kemanusiaan dan hanya memerangi jiwa yang menghalang dan menolak islam tersebar secara bermaruah dengan kekerasan dari pihak mereka setelah pihak islam mengemukakan dakwah mereka secara hikmah.. perang yang bertujuan untuk menghapuskan dinding penghadang antara islam dan manusia.. agar kalimah Tauhid boleh berkumandang kepada insan-insan untuk mendengar dakwah apabila berlaku penentangan oleh nafs jahat pihak berkuasa.. dan bertujuan supaya manusia membebaskan diri dari perhambaan kepada sesama makhluk kepada penghambaan kepada Allah semata.. tidakkah is satu yang mulia?

Alhamdulillah, Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..

Ok.. panjang pula saya bercerita tentang kisah dahulu.. Point utama saya memang berkaitan dengan jihad.. tetapi sudut pandang kali ini saya tukarkan sedikit dari jihad perang kepada Jihad dengan maksud lain yakni

               BerSungguh-Sungguh!!

Terlalu banyak ayat-ayat Allah yang menggesa kita berjihad dengan jiwa dan harta kita untuk jalan Allah.. jangan terus bayangkan jihad itu spesifik pada peperangan.. kerana tanpa jihad dalam perkara-perkara yang kecil terlebih dahulu.. kita tidak akan berjaya untuk menolak diri berjihad dalam perkara yang lebih besar_perang untuk islam..

Teringat satu sharing dari akhawat indonesia tentang Indikasi kita telah berjihad, dan antaranya
Kita berasa penat sehingga sepertinya masa kita tidak pernah cukup
Kita menginfaqkan duit sehingga tiada lagi sisa untuk infaq selepas kebutuhan minimum kita terpenuhi
Kita terus bekerja seolah-olah tiada masa lagi untuk tidur diluar masanya..
dan bila kita telah berusaha sampai sungguh-sungguh itu, titik terakhir apabila kita ingin meneruskan Jihad itu, kita akan collapse kerana kehabisan seluruh tenaga sampai noL.

Allah.. dimana tahap kesungguhan kita untuk Allah??
Selama ini saya masih belum bersungguh-sungguh untuk Allah..
kita sendiri yang boleh menilai kemampuan kita yang maksimum itu setahap mana..
mungkin kita rasa kita telah melakukan sesuatu untuk Allah.. tetapi sejauh mana benar itu jihad kita dengan sesungguhnya atau hanya penyedap hati untuk membuat kita merasa,
"at least aku telah melakukan sesuatu." ??

::Tepuk Dada tanya Iman::

2 comments:

fi zhilalil tarbiyah said...

teringat syahadatain dr ustaz wan hassal..

(61:10)

tijarah...tijarah..tijarah

(5:54)
mahabbah..mahabbah..mahabbah

syifa' said...

kak Mum.. ^^

afwan, ayat saya berbelit2.. huu

tijarah.. Yup, perdagangan yang keuntungannya dijauhkan dari azab api neraka.. Subhanallah, Allahuakbar!

Makrifatullah, tak kenal maka mahabbah sukar masuk dalam jiwa..

~Jzkk akak 4 da refreshing reminder..