Nov 20, 2010

cErItA k0rBaN

'Sucikanlah nama Tuhanmu yang Maha Tinggi, Yang menciptakan, lalu menyempurnakan, Yang menentukan kadar dan memberi petunjuk.'
(Al-'Alaa, 87:1-3)
Ketenangan itu dari Allah... Sumbernya hanya Satu..

Cerita korban 
Beberapa hari sebelum Hari Raya Aidiladha, saya sempat menemani seorang adik. 
Dan ada cerita pengorbanannya disebalik ujian yang Allah berikan kepadanya. 
Itu sahaja yang saya terfikir saat ingin berbicara dengan si adik kerana saya yakin setiap yang berlaku ada tarbiyah yang Allah ingin berikan.
Allah. Indahnya, kerana tak berapa lama selepas itu ada ujian lain pula yang Allah berikan. 
Kali ini buat saya. ^^ 
Bagi saya ujian-ujian Allah itu sangat indah sebab ianya adalah apa yang kita perlukan dan sangat sesuai untuk kita pada masa dan saat itu. 
Dia akan sentiasa uji kita dengan kesenangan, sedikit kesusahan, kesihatan badan, kesakitan, kehilangan jiwa, keberhasilan, dengan insan disekitar kita dan pastinya juga bila kita kecundang. 
Tapi ingatlah Dia takkan pernah tinggalkan kita dalam ujian tersebut kerana Dialah 

      .Yang menentukan kadar(masing-masing) dan memberi petunjuk.
.Yang menciptakan, lalu menyempurnakan.
.Dia, Tuhanmu yang Maha Tinggi.

Plan Dia sangat sempurna.
Tidak separuh jalan.
Saling memerlukan.
Dan bersangkutan dari dulu sampai sekarang. 

Dia tak takdirkan saya kena chicken pox masa saya kecil.
sebab Dia nak bagi saya cacar air tu sekarang.
kerana sekaranglah masa utk Dia uji saya dan kawan-kawan tentang ukhuwah.
kalau di rumah ada mak. T.T

::At least, itu yang saya rasa::

Allah Sayang Kamu juga
.dan mungkin lebih.
(>_<)

 saya juga dapat belajar tentang Qaf-Ra-Ba a.k.a. Qarib=dekat
Qarib adalah kata dasar untuk korban 
jadi semuga korban kita dapat mendekatkan jiwa kepada Allah di dunia dan akhirat nanti. 
Dan sekali-kali bukanlah harta dan bukan (pula) anak-anak kamu yang mendekatkan kamu kepada Kami sedikitpun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal (saleh), mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga). (Saba', 34:37)

2 comments:

mahir said...

salam wbt....

thanx 4 dis post! mmg kena ngan situasi mahir skang :)

ya Allah,, bantulah kami..permudahkanlah segala urusan kami. Amin....

syifa' said...

waa'laikumussalam wbt Mahir..

^^ Alhamdulillah. dari Allah sebenarnya 2.. afwan, lame sgt x contact..

insyaAllah.. smuga Allah banti kita dalam setiap urusan n diberi keberkatan dalamnya.